Szakmák a számítástechnikai világában: a rendszergazda

A számítástechnika már a megjelenésének a kezdetén átformálta a világot, fejlődésének üteme viszont csak az elmúlt évtizedekben, különösképpen a legutóbbiban kapott szárnyra. Ma a mindennapi életünk részét képezi, mindenki használ a számítástechnikához kötődő eszközöket vagy végez ezekhez kapcsolódó folyamatokat.

Annak ellenére viszont, hogy mindenki ebben él csak kevesen ismerik a rejtelmeit, például azt, hogy kik dolgoznak a hátterében és miért elengedhetetlen az ő munkájuk.

Ma erről lesz szó, ebben a cikkben egy számítástechnikai szakember, a rendszergazda munkáját mutatjuk be.

Ki a rendszergazda?

A rendszergazdák magasan képzett IT szakemberek. A rendszerek üzemeltetése az információs technológia azon ága amivel ők foglalkoznak. Ez magában foglal mindent olyan részfolyamatot, ami szükséges a rendszerek biztos működésének fenntartásához.

Mik a rendszergazdák feladatai?

Lássuk mik a rendszerek üzemeltetésének részfeladatai:

  • az alapok lefektetése az ügyféllel,
  • a célok és az irányelvek meghatározása,
  • a céges infrastruktúra kialakítása,
  • az erőforrások optimalizálása,
  • a szoftveres-hardveres beállítások elvégzése,
  • az adatmentési stratégia kidolgozása,
  • az adatmentések elvégzése,
  • a frissítések elvégzése,
  • a spamek szűrése,
  • a felhasználók és a jelszavak kezelése,
  • a technikai segítségnyújtás

Most pedig nézzük meg, hogy mik ezek közül a legfontosabbak!

Mik a legfontosabb rendszergazda feladatok?

Valójában az összes feladat fontos, amit a rendszergazdák végeznek, van viszont 3 olyan mindennek a magját adó tevékenység, ami mellett nem lehet említés nélkül elmenni.

Ezek a következők:

1.Az alapok lefektetése

Bármilyen cégről is legyen szó egy rendszergazda-ügyfél együttműködés ott kezdődik, hogy lefektetjük az alapokat. Ennek két lehetséges verziója van. Az egyik, amikor egy teljesen friss együttműködés születik, azaz egy induló cégről beszélünk, ahol az adott vállalkozás és a rendszergazda a nulláról építi ki a céges infrastruktúrát. A második eset az, amikor egy rendszergazda átvesz egy már kiépített infrastruktúrával rendelkező vállalkozást egy másik rendszergazdától. Ez az utóbbi egyértelműen nehezebb, de mind a két esetben alapvető, hogy biztos alapokra épüljön fel egy-egy ilyen együttműködés.

Az induláskor mind a két fent említett esetben alaposan át kell beszélni a céget érintő összes ügyet, meg kell határozni az elérni kívánt célokat, az eddig alkalmazott módszereket, a felmerült problémákat, vagy a nulláról vagy már elért pontról, de ki kell építeni egy jól működő, hatékony rendszert.

2.Rendszeres és részletes kommunikáció

Ha fel lettek építve az alapok, akkor indulhat a közös munka, ez azonban csak akkor fog jól működni, ha időről időre újratárgyaljuk a céges célokat, rendszeresen beszélünk a jelentkező akadályokról, felmerült problémákról. Tapasztalat, hogy az emberek sokszor nem tulajdonítanak elég jelentőséget a kommunikációnak, nem tartják annyira fontosnak, mint a konkrét munkafolyamatokat. Ez azonban rossz hozzáállás, mert ha nincsenek tisztázva a dolgok az minden egyes esetben valamilyen problémához, félreértéshez fog vezetni. Ezek pedig egy cégben csökkenteni fogják a munka hatékonyságát és előbb utóbb anyagi hátrányokat, visszaesést fognak eredményezni.

3.Megfelelő adatmentés

Ha megvannak az alapok, tisztázva vannak az elérni kívánt célok és meg van teremtve az ezekhez szükséges céges infrastruktúra, akkor működnek a munkafolyamatok. A cégek elindulnak egy úton, ezen haladnak előre, fejlődnek, növekedésnek indulnak.

Ez jól hangzik, viszont van a fent ismertetett faktorokon kívül még egy dolog, ami nagyon fontos, amiről számítástechnikai szempontból nézve gondoskodni kell, enélkül nem  teljes a képlet, nem lesz teljesen megbízható, biztonságos a céges háttér. Ez a faktor pedig nem más, mint az alaposan átgondolt elvek mentén, rendszeresen elkészített adatmentés.

Mi az adatmentés és hogyan működik?

Az adatmentés során egy másolat készül az akkori adatállományról. Ezt többféleképpen is meg lehet tenni, a rendszergazda feladata, hogy a céget érintő tények tekintetében átgondolja, kidolgozza az adatmentési stratégiát, a módszereket és ennek megfelelően időközönként el is végezze az adatmentési folyamatot.

Az adatmentésnek azért van hatalmas szerepe, mert a közhiedelemmel ellentétben vírustámadás vagy egyéb adatvesztéssel járó esemény bárkivel, bármikor történhet. A legtöbb esetben, ha bekövetkezik egy ilyen esemény, akkor nincs visszaút, az adatok visszanyerésére csak akkor van lehetőség, ha már korábban gondoltunk a témára, és rendelkezünk adatmentéssel. Ha igen, akkor az utolsó adatmentés idején meglévő adatállományt vissza tudjuk nyerni. Ha nem, akkor jóval nagyobb a baj, mert elvesztek az adataink, és nem tudjuk visszanyerni őket. Itt fel szeretnénk hívni a figyelmet arra, hogy egy esetleges zsarolóvírus támadás esetén nem feltétlenül jelent megoldást a kért váltságdíj kifizetése, sőt nekünk az a tapasztalatunk, hogy ilyenkor semmiképpen nem szabad eleget tenni a zsarolók követeléseinek, mert nincs rá garancia, hogy, ha megkapják azt a bizonyos összeget, akkor tényleg vissza fogjuk kapni az adatainkat.

Miért szükséges minden cégnek rendszergazda?

Az ebben a cikkben felsorolt tények megmutatják, hogy milyen fontos szerepe van ezeknek a szakembereknek a cégek életében, már a nulladik ponttól kezdve. Ők segítenek biztos alapokra helyezni a cégek működését, és az ő munkájuk eredménye az is, hogy ez hosszú távon is így tud maradni.